lorenza verbaten

tekstschrijver en contentspecialist

Ik ben Lorenza Verbaten, tekstschrijver bij en oprichter van Contexxt. Al van jongs af aan heb ik 'iets' met taal en een voorliefde voor mooie verhalen. Ik ging helemaal op in de zelfbedachte verhaaltjes van mijn vader en verslond stapels boeken. Later, tijdens mijn studie Commerciële Economie, merkte ik dat het schrijven van verslagen me best goed afging, terwijl studiegenoten er juist een hekel aan hadden. Tijdens mijn deeltijdopleiding begon ik mijn werkende leven, in verschillende commerciële functies bij bedrijven als Philips Lighting, MAG45 en Habia Cable. Zonder technische kennis of skills kwam ik onbedoeld in de 'technische wereld' terecht.

Lorenza Verbaten

Kennis van bedrijfsprocessen bleek waardevol

Als ik terugkijk op de functies bij deze bedrijven stond er één belangrijk ding centraal, ik was een soort 'vertaler'. Ik stond tussen de klant en de engineers, logistieke afdeling, inkoop, verkoop, warehouse, IT en productie in. Zo leerde ik de totale bedrijfsketen goed kennen en processen begrijpen. De vragen van klanten moest ik concreet verwoorden naar engineers of inkoop, en andersom hun technische antwoorden vertalen naar begrijpelijke informatie voor de klant. Wat ik toen nog niet wist, was dat deze brede ervaring behoorlijk van pas zou komen in het (creatieve) vervolg van mijn carrière.

En toen besloot ik tekstschrijver te worden

Na een aantal jaar merkte ik dat ik aan een ander soort uitdaging toe was, iets creatievers, in de richting van marketing en/of communicatie. Ik besloot een aanvullende HBO-module Online Marketing & Social Media te volgen, aangevuld met een cursus Copywriting. Na een aantal 'testopdrachten', waar ik enorm blij van werd, hakte ik de knoop door en schreef Contexxt in bij de KvK. In de eerste periode combineerde ik dit met een parttime baan bij een marketingbureau.

Betekenisvol werk doen kan op vele manieren

Al vanaf mijn zeventiende had ik vrijwilligersbaantjes; ik liet honden uit bij het dierenasiel, haalde op festivals handtekeningen op voor Stichting Proefdiervrij, ondersteunde Buurtpreventie Breda bij hun communicatie en verzorgde de social media voor een campagne van Stichting Free A Girl. Ik dacht dat ik deze behoefte had omdat ik in mijn werk een creatieve uitlaatklep miste, maar toen ik eenmaal als freelancer begon voelde ik nog steeds diezelfde drang. In plaats van iets goeds 'naast' mijn werk te doen, besloot ik iets goeds 'mét' mijn werk te gaan doen.

Waarom duurzaamheid en innovatie?

De mens is de eerste soort op aarde die het is ‘gelukt’ om invloed uit te oefenen op het klimaat. Helaas niet in positieve zin. Gelukkig zijn er steeds meer mensen en ook bedrijven die zich bewust zijn van hun impact op het milieu. Ze kiezen niet voor de makkelijkste weg, wachten niet tot wet- en regelgeving duurzaam gedrag afdwingt, maar zetten concrete stappen om zelf deel uit te maken van de verandering. Door hun zichtbaarheid te vergroten draag ik bij aan deze transitie. Veel (technische) bedrijven gaan in hun communicatie nog heel erg uit van hun product of dienst, waardoor het mooie verhaal dat mensen juist inspireert op de achtergrond wordt geplaatst. Ik draai het om en vertel hun 'duurzame verhaal in heldere taal'.

Wil je meer over me weten of een kennismaking plannen?